مشاور سرمایه انسانی,مدرس سرمایه انسانی,سخنران سرمایه انسانی,همایش سرمایه انسانی,مدیریت سرمایه انسانی, مدیریت منابع انسانی,مدیریت سرمایه انسانی HRM ,تدریس مدیریت سرمایه انسانی

مدیریت منابع انسانی

مدیریت کارکنان، کارمندان، کارگران - استعدادیابی و استخدام -برنامه ریزی منابع سازمان - اصول تشویق و ترفیع کارکنان و کارمندان سازمان

مدیریت منابع انسانی

مدیریت کارکنان، کارمندان، کارگران - استعدادیابی و استخدام -برنامه ریزی منابع سازمان - اصول تشویق و ترفیع کارکنان و کارمندان سازمان

مدیریت منابع انسانی

علی خویه
www.khooyeh.ir
مشاور ارشد مدیر عامل
مشاور مدیران برتر شرکت های بزرگ
مشاور ارشد مدیران عامل سازمان های ملی و بین المللی
مشاور ارشد مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برند های معتبر

---------------------------------------
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت منابع انسانی
مقاله مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی pdf
تعریف منابع انسانی
منابع انسانی چیست
مدیریت منابع انسانی نفت
کتاب مدیریت منابع انسانی
اهداف مدیریت منابع انسانی

اجرای استراتژی های منابع انسانی

دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ب.ظ

طراحی و اجرای استراتژی منابع انسانی
در این بخش و تحت عناوین زیر فرآیند طراحی و اجرای استراتژ ی های منابع انسانی مورد بحث و
بررسی قرار خواهد گرفت:
- مباحث بنیادی فرآیند
- چارچوب های استراتژیک
- مدل های طراحی استراتژی های منابع انسانی
- روش های پرداختن به مسائل کلیدی مربوط به هماهنگی، انعطاف پذیری و کسب انسجام.
- اجرای استراتژ یهای منابع انسانی
مباحث بنیادی فرآیند
فرآیندی که براساس آن استراتژ ی ها پدید م ی آیند و تحقق م ی یابند، لزوم اً رسمی یا بر اساس
دستورالعمل های کتبی اجرا نم ی شوند، ممکن است استراتژی از دل اقدامات مدیران و دیگران، شکل
بگیرد و پدید آی د . از آنجا که هر عملی عک س العملی را موجب م ی شود (پذیرش، مقاله، مذاکره و غیره )
این واکنش ها نیز خود بخشی از فرآیند طراحی استراتژی اند.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 18
چارچوب های استراتژیک
اگر نگرش کلان و مقاصد سازمان برای مدیریت منابع انسانی به درستی در ک شود طراحی
استراتژی های منابع انسانی آسا ن تر خواهد بو د . سپس این استراتژ ی ها می توانند به عنوان چارچوبی
مورداستفاده قرار گیرند که براساس آن بتوا ن استراتژی های خاص را طراحی نمو د . متداو ل ترین
روش ها عبارتند از :
• توسعة قابلیت منابع
• مدیریت تعهد بالا
• مدیریت عملکرد بالا
• بهترین روش
مدل های طراحی استراتژ یهای منابع انسانی
اساساً برای استراتژی باید به سه پرسش زیر پاسخ گفت:
١- اکنون کجا هستیم؟
٢- ما می خواهیم ظرف یک، دو یا سه سال آینده کجا باشیم؟
٣- چگونه به مقصد خود برسیم؟
اما پاسخ به این پرس ش ها چندان ساده نیست و فرآیند طراحی را م ی توان مثل آنچه در نمودار زیر
نمایش داده شده است در نظر گرفت.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 19
روش های پرداختن به مسائل کلیدی مربوط به هماهنگی
انعطاف پذیری و کسب انسجام
مسائل تجاری کلیدی که ممکن است براستراتژی های منابع انسانی اثر بگذارد عبارتند از:
- مقاصد مربوط به رشد یا کاهش، خریدا ر ی شرکت های دیگر، ادغا م ها، تنوع در محصول، توسعه
بازار/ محصول.
- پیشنهادات مربوط به افزایش مزیت رقابتی با بهر ه گیری از خلاقیت که منجر به تمایز
محصولات شرکت، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت، خدمات کیفی، کاهش هزینه ها گردد.
- احساس نیاز به ایجاد و توسعه یک فرهنگ مثبت و عملکردگراتر.
- دیگر الزامات مدیریت فرهنگ که با تغییرات در فلس ف ة سازمان در حوز ه هایی چون کسب
تعهد، منفعت دوجانبه، ارتباطات، مشارکت و کارگروهی است.
اجرای استراتژی های منابع انسانی
از آنجا که استراتژ ی ها به شکل مجرد بیان م ی شوند، باید آنها را به برنام ه ها ت بدیل و ترجمه کر د .
برنامه هایی که اهداف آن ب ه روشنی تعریف شده است و قابل دس ت یابی می باشد. نکته ای که در تمام
این کتاب ب ه وضوح به چشم م ی خورد این است که بین آنچه در خصوص مدیریت منابع انسانی گفته
می شود، و آنچه در عمل م ی بینیم، تفاوت وجود دار د . بین نظری ة مد ی ریت منابع انسانی و مدیریت
منابع انسانی در عمل تفاوت وجود دارد.
بین آنچه که بخش منابع انسانی شعار م ی هد، و آنچه که کارکنان تجربه م ی کنند، تفاوت وجود دار د .
بین انتظارات مدیران ارشد از نقش بخش منابع انسانی، وعمل این بخش تفاوت وجود دارد.
عوامل و علل این تفاو تها
- کارکنان در سازما ن های مختلف ، تنها آن رو ش هایی را م ی پذیرند که فکر م ی کنند به نوعی به
آنها مربوط م یشود.
- کارکنان با سابقه وضعیت موجود را بیشتر م یپسندند.
- کارکنان ممکن است اقدامات مبهم یا پیچیده را درک نکنند یا ممکن است بد و اشتباه درک
کنند.
- پذیرش فعالیت های پویا و نایکنواخت دشوارتر است.
- اگر کارکنان به این باور برسند که اقدامات جدید در تضاد با هویت سازما ن اند ، با آن مقابله
می کنند. مثلاً کوچک سازی در جایی که افراد برای زندگی کار م ی کنند و به درآمد کاری خود
بسیار وابسته اند.
- این اقدامات به عنوان یک تهدید تلقی می شود.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 20
- ناهماهنگی های میان استراتژ یهای شرکت و ارزش ها.
- میزان اعتماد کارکنان به مدیران ارشد.
- نظر کارکنان در خصوص خوب و منصفانه بودن اقدامات جدید.
- میزان تأثیرفرآیندهای موجود در اجرای اقدامات جدید.
- فرهنگ بوروکراتیکی که به مقاومت و مخالفت کارکنان منجر می شود.
بخش ٦
مدیریت استراتژیک منابع انسانی در عمل
محصولات غذایی را به خرد هفروشان بزرگ توزیع م ی کند . ABC Distribution شرکت ای.بی.سی
مدیرعامل و مدیرامور مالی این شرکت عوامل اصلی موفقیت خود را اینچنین بیان می کند:
١- توانایی این شرکت در تحصیل سود هدف.
٢- توسعة شرکت و فعالیت های آن به شکلی ثابت و از طریق ایجاد و افزایش اعتبار.
مدیرعامل شرکت م ی گوید استراتژی ما خیلی ساده است و خیلی گسترد ه . استراتژی ما بر آنچه
که باید بدست بیاید تمرکز م یکند.
ما به دنبال آن بودیم که به بق ی ة اعضای شرکت نشان بدهیم که ما (هیئت مدیره) یک تیم هستیم .
جایی که قب لاً تیمی وجود نداشت، اکنون یک تیم شرکت را م ی گرداند. ما استراتژی خود را با توجه به
اهداف مالی و ارز ش های کیفیت، یکپارچگی و بهبود شی و ة مدیریت که به دنبال کسب آنها بودیم
طراحی کردیم.
فراموش نکنید که لزوم اً تمام استراتژ ی ها مستلزم اع م ال تغییرات گسترده نیستن د . شما می توانید از
یک استراتژی ثابت استفاده کنی د . استراتژی منابع انسانی ما باید به نیازهای تجاری ما پاسخ بده د . ما
مهارت ها را ارزیابی م ی کنیم و پی ش بینی می کنیم که به چند مدیر نیاز داری م . نتیج ة این اقدمات و
بررسی ها، طراحی سیاست تو س عة منابع انسانی شرکت ب ر اساس آموزش مهار ت ها، آموزش رهبری و
جذب نیروست.
استراتژی منابع انسانی باید توسط مدیریت ارشد یک سازمان طراحی و خلق شو د . آنها باید کام لاً
به این استراتژی ایمان داشته باشند و گرنه در عمل جواب نخواهد داد.
می گوید ما بسیار سودآور کا ر می کنیم، اما در عین حال (Megastores) مدیرعامل شرکت مگاستورز
روی کارکنان خود سرمای ه گذاری بسیار م ی کنیم. ما پول زیادی صرف آموزش و پرورش کارکنان خود
می کنیم. یکی از دلایل اصلی موفقیت ما هم همین است.
بزرگترین چالش فراروی ما حفظ مزیت رقابتی و انجام آن چیزی است ک ه ما باید انجام بد ه یم که
جذب کارکنان با استعداد است.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 21
عامل اصلی تمایز یک شرکت از دیگر شرک ت ها، کارکنان آن شرکت اس ت . آنها مه م ترین دارایی
شرکت می باشند. پول را م یشود به راحتی به دست آورد اما کارکنان خوب را نه.
ما باید به شرکت در حصول به اهدافش کمک کنیم و اس ت راتژی منابع انسانی باید درست در جهت
تحقق این اهداف طراحی شوند.
دربارة استراتژی منابع انسانی م ی گوید : تنها (Welland Water) مدیر عامل شرکت ولند واتر
استراتژی منابع انسانی که شما واقع اً به آن نیاز دارید، بیان و ابراز ملموس و آشکار ارز ش ها و اجرای
ارزش هاست... اگر شما به ارز ش های منابع انسانی دست نیابید، باقی ارز ش ها را فراموش خواهید
کرد.
اعضای هیئت مدیره شرکت قبل و حین جلسات هیئت مدیره، مدت زیادی در خصوص مسائل
فرهنگی و رو شهای مدیریت کارکنان با یکدیگر بحث و تبادل نظر می کنند.
این استراتژی ب ه تدریج و به شکل ت ک املی طراحی ش د. استراتژی منابع انسانی شرکت مجموع ه ای
است از چیزهایی که به شیوه ای نه لزوماً مناسب کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
در استراتژی منابع انسانی اولیه، سعی کردیم اصول و ارز ش ها نوظهور مؤثرتر بر نح و ة مدیریت
کارکنان را مورد توجه قرار بد ه یم. استراتژی من ابع انسانی برخاسته از ا ف ک ار مشترک ما و منبعث از
مشکلات و مسائل ی اند که مدیران روی آنها کار م ی کنند. این بیشتر یک تلاش و کار گروهی اس ت . کار با
یکدیگر برای حصول به هدفی مشترک.
در تمام سازما نها و شرکت هایی که به آنها اشاره کردیم:
- یک استراتژی کلان یا یک استر اتژی تجاری مشخص و به خوبی تعریف شده وجود دارد، اگر چه
میزان رسمیت آنها در سازمان های مذکور متفاوت است.
- استراتژی منابع انسانی به عنوان بخشی از استراتژی تجاری قلمداد می شود.
- مسائل مربوط به سیاس ت ها یا استراتژی منابع انسان ی ، که ظاهر ً ا مورد علاقة همة اعضای هیئ ت
مدیره است، ممکن است مخالف نظر بقیة کارکنان باشد.
استراتژی منابع انسانی م یتواند به مسائل زیر بپردازد:
- قابلیت های سازمانی
- ساختار سازمانی
- کار گروهی
- عملکرد
- کیفیت و توجه به مشتری
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 22
خلاصة بخش
مهم ترین ویژگ یهای عملی و مشاهده شدة مدیریت استراتژیک منابع انسانی عبارتند از:
- یک استراتژی شفاف و هدفمند در سطح سازمان وجود دارد.
- استراتژی های منابع انسانی در بیشتر سازمان ها کاملاً یکپارچه و تحت کنترل هستند.
- استراتژی های منابع انسانی عموماً به توسعة سازمان و کارکنان آن مربوط م یشود.
- بیشتر، و البته نه همة آنها، در نگرش خود “وحدت گرا” هستند.
- استراتژی های منابع انسانی به عوامل اصلی موفقیت سازمان مربوط م ی شوند و کیفیت بالای
محصولات، به همراه مشارکت کارکنا ن ، می تواند به موفقیت سازمان در وصول به اهداف خود
کمک کند.
بخش ٧
نقش استراتژیک مدیریت منابع انسانی در موفقیت سازمان
روش های مدیریت منابع انسانی م ی تواند موجب بهبود عملکرد شرکت گردد به ویژه رو ش های اعمال
این مشارکت یا در واقع نقش مدیریت منابع انسانی شامل موارد زیر می شود:
- ایجاد یک تفاهم روان شناختی مثبت.
- افزایش انگیزش و تعهد کارکنان.
- افزایش مهارت های کارکنان و توسعه پایه مهارت های آنها.
- واگذاری مسئولیت های گسترده به کارکنان به طوری که بتواند از تمام مهار ت ها و
توانایی هایشان استفاده کنند.
- شفاف شدن فرصت های ارتقای شغلی و تعریف الزامات شایستگی.
- ایجاد فرآیندهای مدیریت عملکرد و توسعة مستمر.
- بهره گیری از سیست م های مدیریت به منظ و ر انتقال پیا م های مربوط به مسائل مهم از نظر
سازمان و روش سازمان در پرداخت پاداش های نقدی و غیرنقدی به تمام کارکنان.
- طراحی استراتژ یهای روابط کارکنان که امکان مشارکت گسترده تر آنها را میسر سازد.
بخش منابع انسانی م ی تواند به شرکت در دس ت یابی به مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده و
اجرای طرح های کیفیت جامع کمک کند.
- مشارکت در ارزش افزوده
- مشارکت در ایجاد مزیت رقابتی
مدیریت استراتژیک منابع انسانی / 23
مشارکت در ارزش افزوده
کارکنان ارزش افزوده را ایجاد می کنند. این کارکنان هستند که در سطوح مختلف سازمان بینش ها را خلق
می کنند ، ارزش ها و مأموریت را تع ریف می کنند، اهداف را تعیین می کنند و طرح های استراتژیک را طراحی و آن
طرح ها را مطابق با ارزش های مشخص شده اجرا می کنند. با هر کاری که به منظور جلب و پرورش کارکنان،
انگیزش و به کارگیری صحیح کارکنان صورت گیرد، می توان ارزش افزوده را تقویت نمود.
بخش منابع انسانی به خلق ارزش افزوده از طریق جذب کارکنان با شایستگی های لازم و با انگیزه کمک م یکند.
مشارکت در ایجاد مزیت رقابتی
استعدادهای منحصر به فرد کارکنان مثل عملکرد برتر، بهر ه وری، انعطاف پذیری، خلاقیت و توانایی
ارائة سطح بالایی از خدمات مستقیم به مشتر ی ، از ج م له روش هایی هستند که کارکنان م ی توانند نقش
کلیدی در ایجاد موقعیت رقابتی یک سازمان ایفا کنن د . کارکنان همچنین نقش مهمی در مدیریت و
هماهنگی میان فعالی ت های وابسته به یکدیگر و همچنین رواب ط مهم خارج سازمان ی ، ایفا م ی کنند. می توان
ادعا نمود که یکی از منافع بارز حاصل از مزیت رقابتی مبتنی بر مدیریت مؤثر کارکنان آن است که
چنین مزیتی را ب ه دشواری می توان تقلید نمو د . استراتژی های منابع انسانی، سیاس ت ها و رو ش های منابع
انسانی یک سازمان ترکیبی منحصر به فرد از فرآیندها، روی ه ها، شخصیت ها و ویژگ ی ها، سب ک ها،
قابلیت ها و ف رهنگ سازمانی اس ت . یکی از کلیدهای دس ت یابی به مزیت رقابت ی ، توانایی شرکت در
متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا از طریق جذب و حفظ کارکنان مستعدتر و ماهرتر از
کارکنان رقبا، به وسیلة پرورش و تقویت این سرمایة معنوی می باشد.
کسب مزیت رقابتی از طریق ایجاد و پ رورش شایستگ ی های اصلی در نیروی کا ر ، با بهر ه گیری از
روش های سنتی و مرسو م ، (جذب نیرو، پاداش، مسیر ارتقای شغل، توس ع ة کارکنان) و از طریق برخورد
مؤثر با عوامل و مسائل کلا ن ، همچون فرهنگ سازمانی، توس ع ة مدیریت و ساختار سازمان ممکن
می گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی